Yasadışı Bahis ve Şans Oyunları Nedir?
Yasadışı bahis oynayan ve oynatanlar hakkındaki yasal yaptırımlardan bahsetmeden önce şans oyunları ve müşterek bahsin ne olduğunun, hangi bahis oyunlarının yasadışı olduğunun tespit edilmesinde yarar vardır.
5602 sayılı Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanunda şans oyunları; ilgili mevzuat çerçevesinde yetki verilen kurum ve kuruluşlar tarafından tertip edilen ve sonucu tesadüfe dayalı olarak belirlenen her türlü oyunlar ile müşterek bahisler olarak tanımlanmıştır. Müşterek bahis ise yine aynı Kanuna göre, sonucun kısmen iştirakçinin becerisine kısmen de tesadüfe bağlı olduğu yurt içinde ve yurt dışında tertiplenen her çeşit yarışma, müsabaka, spor oyunları ile herhangi bir olay veya durum üzerine, sonucun tahmin edilmesi esasına göre oynatılan ve iştirak edenler arasından doğru tahmin edenlere önceden belirlenen adet, tutar, oran veya mislî olarak ikramiye kazandıran oyunları ifade eder.
Şans ve Bahis Oyunları Kim Tarafından Gerçekleştirilmektedir?
Şans oyunları ve müşterek bahis ülkemizde 7258 sayılı Kanun ile teşkilatlanan T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı’na bağlı Spor Toto Teşkilat Başkanlığı ile T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bağlı Milli Piyango İdaresi’nin yönetim, gözetim ve denetimi altında gerçekleştirilmektedir.
5738 sayılı Kanun ile uzmanlık, ileri teknoloji ve yüksek maddî kaynak gerektiren, at yarışları hariç olmak üzere, spor müsabakaları üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahis oyunlarını düzenleme işine ilişkin merkezî bahis sistemi ve risk yönetim merkezinin kurulması ve işletilmesi ile başbayilik iş ve hizmetlerinin özel hukuk sözleşmesi ile hâsılattan pay verilmesi modeliyle, Spor Toto Teşkilat Başkanlığınca özel hukuk tüzel kişilerine yaptırılmasına imkan tanınmıştır. Buna göre, spor müsabakaları üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahis oyunları ile alakalı yetkilendirilecek özel hukuk tüzel kişileri, Spor Toto Teşkilatı Başkanlığınca yapılan kapalı teklif usulü ihale sonucuna göre belirlenmektedir. Kanun ve idare tarafından yetkilendirilenlerin dışında gerçek ve tüzel kişilerin oynattığı her türlü bahis ve şans oyunu, yasadışı bahis ve şans oyunları olarak nitelendirilmektedir ve ciddi yasal yaptırımlara tabidir.
Bahis ve şans oyunları hakkındaki yasal düzenleme 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile öngörülmektedir. 7258 sayılı Kanuna göre yasadışı bahis ile ilgili suç teşkil eden fiiller;
Kanunun verdiği yetkiye dayalı olmaksızın;
a) Yasadışı bahis oynatma, oynanmasına yer ve imkan sağlama suçu: Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını oynatanlar ya da oynanmasına yer veya imkân sağlayanlar üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
b) Yurtdışında oynatılan yasadışı bahisin yurt içinde oynanmasına imkan sağlama suçu: Yurt dışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkân sağlayan kişiler, dört yıldan altı yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır.
c) Yasadışı bahisten kaynaklanan paranın nakline aracılık etme suçu: Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarıyla bağlantılı olarak para nakline aracılık eden kişiler, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
ç) Kişileri reklam vermek ve sair surette spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarını oynamaya teşvik edenler, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
d) Yasadışı bahis oynama suçu (kabahati) : Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarını oynayanlar mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezası ile cezalandırılır.
Yasadışı bahis oynama, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu anlamında bir suç değil, kabahat olarak düzenlenmiştir. Ancak yasadışı bahis oynatma, oynanmasına yer ve imkan sağlama, yurtdışında oynatılan yasadışı bahisin yurt içinde oynanmasına imkan sağlama, yasadışı bahisten kaynaklanan paranın nakline aracılık etme, kişileri reklam vermek ve sair surette spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarını oynamaya teşvik etme fiilleri ise 7258 sayılı Kanuna göre suçtur. Günümüzde yasadışı bahis oynama kabahati veya yasadışı bahis oynatma suçu genellikle bilişim sistemlerinin kullanılması yoluyla işlenmektedir.
Bu kapsama giren suçlarla bağlantılı olarak, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarının oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü malvarlığı değeri, 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre müsadere edilir. Tüzel kişiler hakkında ise bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.
Yukarıda belirtilen suçlarla ilgili olarak ayrıca, 04.05.2007 tarih, 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunun erişimin engellenmesine ilişkin hükümleri uygulanır.
Bu madde kapsamına giren suçların işlendiği işyerleri mahallin en büyük mülki idare amiri, yani illerde Valilik, ilçelerde ise Kaymakamlık tarafından ihtarda bulunmaksızın üç ay süreyle mühürlenerek kapatılır. İş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip işyerlerinin ruhsatları mahallin en büyük mülki idare amirinin bildirimi üzerine ruhsat vermeye yetkili idare tarafından beş iş günü içinde iptal edilir.
Yasadışı bahis oynatma, oynanmasına yer ve imkan sağlama suçu, yurtdışında oynatılan yasadışı bahisin yurt içinde oynanmasına imkan sağlama suçu, yasadışı bahisten kaynaklanan paranın nakline aracılık etme suçu, kişileri reklam vermek ve sair surette spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarını oynamaya teşvik etme suçu ile 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun md. 228/3,4 hükmü ile düzenlenen bilişim sistemlerinin kullanılması suretiyle kumar oynanması için yer ve imkan sağlama suçu ve bir örgütün faaliyeti çerçevesinde kumar oynanması için yer ve imkan sağlama suçları bakımından 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun;
a) 128 inci maddesinde yer alan taşınmazlara, hak ve alacaklara elkoyma,
b) 135 inci maddesinde yer alan iletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması,
c) Örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenip işlenmediğine bakılmaksızın 139 uncu maddesinde yer alan gizli soruşturmacı görevlendirilmesi,
ç) 140 ıncı maddesinde yer alan teknik araçlarla izleme tedbirlerine ilişkin hükümler uygulanabilir.
7258 sayılı Kanuna göre yasadışı bahis ile ilgili suç teşkil eden fiillere ilişkin delil veya emarelerin tespiti hâlinde Spor Toto Teşkilat Başkanlığı, doğrudan Cumhuriyet Başsavcılığına başvuruda bulunabilir. Soruşturma sonunda verilecek kovuşturmaya yer olmadığı kararları Spor Toto Teşkilat Başkanlığına tebliğ edilir ve Spor Toto Teşkilat Başkanlığı bu kararlara itiraz edebilir. Bu Kanunda tanımlanan suçlar dolayısıyla açılan davalarda mahkeme, iddianamenin bir örneğini Spor Toto Teşkilat Başkanlığına tebliğ eder. Başvuru yapılması hâlinde Spor Toto Teşkilat Başkanlığı açılan davaya katılan olarak kabul edilir.
ESKİŞEHİR AVUKAT CANSU ÖNÇLER UYANIK